CO PŁYWA, A CO TONIE?
Materiały:
duża miska lub pojemnik z wodą (najlepiej przezroczysty), różnorodne
przedmioty do testowania (np. autko, drewniana lalka, plastikowy klocek, naszyjnik, porcelanowy aniołek i piłeczka.), karta obserwacji (papier i długopis), ręcznik do wycierania rąk i powierzchni.
Procedura:
Napełnij dużą miskę lub pojemnik wodą. Upewnij się, że woda jest na tyle głęboka, aby przedmioty mogły swobodnie pływać lub tonąć. Zbierz różnorodne przedmioty, które będą testowane pod kątem ich zdolności do pływania lub tonięcia. Staraj się wybierać przedmioty o różnych kształtach, rozmiarach i materiałach. Przygotuj kartę obserwacji z dwoma kolumnami:
„Pływa” i „Tonie”. Dziecko będzie zapisywać wyniki swoich testów w odpowiednich kolumnach (rysować je).
Testowanie przedmiotów:
Dziecko wybiera jeden przedmiot na raz i delikatnie umieszcza go na powierzchni wody w misce. Obserwuj, co się dzieje: Jeśli przedmiot pozostaje na powierzchni wody, zapisz go w kolumnie „Pływa”. Jeśli przedmiot opada na dno miski, zapisz go w kolumnie „Tonie”. Powtórz ten proces dla każdego przedmiotu.
Obserwacje:
Dziecko będzie obserwować, które przedmioty pływają na powierzchni wody, a które toną. Można także zauważyć, że niektóre przedmioty mogą częściowo zanurzać się, ale nadal unosić się na wodzie.
Wyjaśnienie naukowe:
Eksperyment ten ilustruje zasady gęstości i wyporu.
Gęstość:
Przedmiot pływa, jeśli jego gęstość jest mniejsza niż gęstość wody (1 g/cm3 dla wody). Przedmiot tonie, jeśli jego gęstość jest większa niż gęstość wody. Na przykład, korek pływa, ponieważ jego gęstość jest mniejsza niż gęstość wody, a moneta tonie, ponieważ jest bardziej gęsta.
Siła wyporu:
Siła wyporu to siła działająca na obiekt zanurzony w płynie, która działa przeciwnie do siły grawitacji. Obiekt pływa, jeśli siła wyporu jest równa lub większa niż jego ciężar. Obiekt tonie, jeśli jego ciężar jest większy niż siła wyporu.
Uproszczone wyjaśnienie dla dziecka:
Przedmioty, które są lekkie lub mają dużo powietrza w sobie, pływają na wodzie. Przedmioty, które są ciężkie lub bardzo gęste, toną w wodzie!
Źródło: Eksperymenty dla przedszkolaków - Pani Monia
